Thursday 19 March 2015

TANDAS INI... Dari Luar Nampak BURUK Tapi Bila Tengok Kat Dalam MEMANG PERGHHH !!!

TANDAS INI... Dari Luar Nampak BURUK Tapi Bila Tengok Kat Dalam MEMANG PERGHHH !!! | Cuba korang tengok tandas yang berada di tengah-tengah hutan belantara ini. Walaupun nampak buruk di luar tetapi bila masuk ke dalamnya, pasti korang akan speechless. KREDIT KATAKCOMEL.




 
Selanjutnya

Jom Lihat 10 GAMBAR Gaya Hidup Rakyat China Yang MENYEDIHKAN Dalam Bilik Kecil !!!

Jom Lihat 10 GAMBAR Gaya Hidup Rakyat China Yang MENYEDIHKAN Dalam Bilik Kecil !!! | Many Chinese citizens live in small rooms, replacing them and a bedroom and a kitchen and even a toilet with bath ... KREDIT DAIRISHARE.





Selanjutnya

SANGAT MENYERAMKAN... Bayi Comel Ditolak Lembaga Misteri !!!

SANGAT MENYERAMKAN... Bayi Comel Ditolak Lembaga Misteri !!!  | Video seram yang dimuat naik di laman Youtube ini telah menimbulkan rasa hairan dan musykil terhadap kejadian menimpa bayi ini. 


Pada usia satu tahun Lexi Hood, didakwa bapanya sudah mampu berdiri dengan kukuh dan stabil. Bagaimanapun dalam rakaman video di bawah, Lexi kelihatan seperti ditolak sesuatu yang berhampiran dengannya.
Selepas menyaksikan kejadian aneh itu, Gareth Hood, 35, dan isterinya Charlene, 31, mula rasa seperti ada yang tidak kena dan percaya ada makhluk halus yang tinggal bersama di dalam rumah mereka. Adakah anda setuju dengan ibu bapa Lexi bahawa kejadian ini disebabkan makhluk halus?  Saksikan video di bawah. KREDIT MYNEWSVIRAL.


 
Selanjutnya

Wednesday 18 March 2015

5 SEBAB Kenapa Anda MESTI Hentikan Panaskan Enjin Kenderaan Di Awal Pagi !!!

5 SEBAB Kenapa Anda MESTI Hentikan Panaskan Enjin Kenderaan Di Awal Pagi !!! | Tak kiralah sama ada pemandu kereta, lori, van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya termasuk helikopter. Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi. Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5 minit.

Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan, pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta untuk memulakan perjalanan. Makan masa dalam 15 minit juga. Golongan kaki panaskan enjin seperti itumesti bangun awal. Semua ini dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untuk memastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip top.

Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa kebaikannya dan apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa orang yang mula-mula panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni? Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan dunia yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin adalah tidak digalakkan dan sesetengahnya ditegah.

Negara Kanada telah memulakan kempen nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan. Kempen yang sama turut dilakukan di Jepun , United Kingdom dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranya sudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup dalam keadaan idling melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara ini ditegah? The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia?

Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu Les Ryder berkata, “Engines run best at their design temperature”. Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap, bersih dan efisien hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah selsius. Oleh itu membiarkan enjin anda di dalam keadaan idling adalah bukan cara yang terbaik atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya atau dengan kata lain stylel Amerika, lagi ‘gentle’ kalau pandu terus. Jadi berikut antara bahaya atau keburukkan dalam amalan yang tidak betul ini.

DINDING SILINDER CEPAT HAUS
Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan pepura (idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan berfaedah. Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat dilakukan dengan sempurna. Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk kepada dinding silinder. Sisa bahan api yang tidak terbakar akan turun ke dinding silinder lalu membersihkan minyak pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding silinder akan mengalami kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian sepatutnya. Bahan api yang tidak terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak pelicir akan berubah dan hilang kecekapannya.

PALAM PENCUCUH MENJADI KOTOR
Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang tidak berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian ia akan mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%.

PAIP EKZOS CEPAT BERKARAT
Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dari ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami kehausan. Ia adalah wap air normal yang terhasil daripada enjin yang sejuk. Jadi apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling), bertambah lama untuk enjin mengambil masa untuk panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa berada di dalam sistem ekzos yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.

FUNGSI ENJIN GAGAL BERFUNGSI DENGAN BAIK
Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang dinamakan Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia pun dah mula guna pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk mengurangkan tahap toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran sebuah enjin pembakaran dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini termasuklah menukarkan karbon monoksida kepada karbon dioksida, mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen dan air, mengoksidakan hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida dan air dan sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen ini ialah pencemaran udara dapat diminimakan. Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi.

Maka enjin dengan sesuka hati dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap suhu 400 – 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar bahan tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang berbahaya kepada alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat berada di suhu yang mana ia boleh beroperasi, anda perlulah memandu. Bukan meninggalkan kereta hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam keadaan idling maka semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur dan tak bekerja. Anda rasa apa agaknya yang terjadi kepada alam sekitar?

MEMBAZIR DAN MENCEMARKAN
Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan enjin. Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api, mencemarkan alam sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa pula kebaikkan memanaskan enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah satu perkara yang disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh yang agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah enjin. Jadi apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil sedikit masa untuk memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan pelinciran itu naik dan beredar di setiap inci dan penjuru komponen dalaman enjin.

Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang anda perlu tahu bahawa setiap enjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak pelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin laju crankshaft berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing seterusnya mengagihkan minyak pelincir ke bahagian dalaman enjin. Untuk memastikan crankshaft ini berpusing laju apa yang anda perlu buat? Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam keadaan idling?

Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang asing bagi kita rakyat Malaysia. BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang warm up enjin keretanya. Sebab mereka tahu jika enjin cepat rosak nanti mesti pelanggan mengadu.

Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta, terus pandu cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini tidak, siap boleh masuk rumah pekena roti dua tiga keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang dengan isteri tapi enjin kereta terbiar hidup. Seperkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan anda tidak bergerak.

Kalau tunggu kekasih turun LRT, berhenti tepi jalan bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur, dan tunggu anak balik sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin. Perkara itu tidak memberi sebarang faedah langsung malah boleh menyebabkan masalah pencemaran udara dan alam sekitar serta pembaziran wang ringgit. Sedarkah anda di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin dibiarkan hidup dalam keadaan idling ini mampu menjimatkan beratus ribu juta ringgit dan mampu menghentikan perlepasan jutaan tan gas rumah hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan global. KREDIT MYMEDIAHUB.




Selanjutnya

Lelaki 1Malaysia PERTAMA Di Malaysia ...Punyai Isteri Berbangsa Melayu, Cina dan India !!!

Lelaki 1Malaysia PERTAMA Di Malaysia ...Punyai Isteri Berbangsa Melayu, Cina dan India !!! | Biarpun suami mereka sudah meninggal dunia tiga tahun lalu, empat balunya yang berbangsa Melayu, Cina dan India wajar wajar dijadikan contoh kerana mampu mengekalkan ikatan silaturahim dengan mengadakan perhimpunan keluarga yang disertai kira-kira 60 orang. 


Keluarga unik yang layak digelar keluarga 1Malaysia itu adalah waris Allahyarham Ismail Abdul Hamid yang berkumpul di rumah isteri keempat Allahyarham Ismail di Tongkang Pechah di sini, semalam. 

Isteri pertama dan keempat Allahyarham Ismail berbangsa Melayu, manakala isteri kedua dan ketiga masing-masing berbangsa Cina dan India. Isteri pertamanya, dikenali sebagai arwah Tuminah dikahwininya pada 1956; isteri kedua, Jamaliah Abdullah, 64, (Cina) bernikah pada 1958; isteri ketiga, Sabariah Md Som@Abdullah, 62, (India) bernikah pada 1959 dan keempat, Shamsiah Arsee, 73, bernikah pada 1961. 

Anak sulung isteri keduanya, Siti Jamaliah, 49, berkata arwah bapanya meninggal dunia sejak tiga tahun lalu dan meninggalkan empat isteri, 16 anak serta 44 cucu. KREDIT MYNEWSVIRAL.COM.



 
Selanjutnya

Tuesday 17 March 2015

10 GAMBAR GAYAT Buruh Bangunan Tinggi Tak Pakai Alat Keselamatan... Gambar #8 PALING NGERI !!!

10 GAMBAR GAYAT Buruh Bangunan Tinggi Tak Pakai Alat Keselamatan... Gambar #8 PALING NGERI !!! | Pekerja, buruh bangunan satu pekara yang membezakan adalah mereka dengan kita! Keberanian Mereka. Mereka melakukan itu sebagai kemestian, tuntutan untuk mencari nafkah. Mereka tidak merasa perlu 'show-off' foto-foto itu ke facebook ataupun Instagram untuk menunjukkan keberanian mereka. Mereka mencari nafkah yang halal walau pun terpaksa menempah maut. Berikut adalah gambar-gambar mengerikan para pekerja bangunan. KREDIT DAIRISHARE.





Selanjutnya

Sunday 15 March 2015

15 GAMBAR Kewujudan BANDAR MISTERI Yang INDAH CANTIK di Tengah Gurun Pasir Bakal Membuatkan Anda TERPEGUN !!!

15 GAMBAR Kewujudan BANDAR MISTERI Yang INDAH di Tengah Gurun Pasir Bakal Membuatkan Anda TERPEGUN !!! | Jika korang pergi ke padang pasir, tentunya kita hanya akan melihat padang pasir yang membentang sepanjang mata memandang. Selain panas dan kering, tentunya berada di sana tidak diingini oleh sesiapa.

Tetapi jika anda melihat padang pasir ini mungkin akan sedikit tenang. Sebabnya di tengah-tengah himpitan bukit pasir, terdapat sebuah bandar yang sangat indah, dengan air tasik yang cukup banyak. Sehingga berada di sana tidak seperti di padang pasir yang lain.



Bandar ini berada di salah satu iklim kering di dunia. Adalah sebuah bandar oasis dengan pohon-pohon yang rimbun, seperti kelapa. Bandar ajaib ini disebut Huacachina, yang terdapat di padang pasir tandus di Peru.

Pengunjung boleh melawat penempatan yang nyata. Dan hanya ada 96 penduduk yang menduduki penempatan tersebut, serta menjalankan usaha kecilnya pada sumber daya alam terbesar yang mereka miliki, iaitu pasir.


Tasik ini terbentuk secara semula jadi, tetapi ada legenda bahawa seorang puteri muda yang sedang mandi ketika ia ditemui oleh seorang pemburu dan melarikan diri, meninggalkan lopak. Jubahnya yang tertinggal dikatakan telah mencipta bukit pasir di sekitarnya.

Sekarang, keturunan orang-orang Inca membuat tempat tersebut menjadi destinasi pelancong, yang datang dari jauh untuk mendaki ke puncak bukit pasir. Di mana mereka boleh melihat matahari terbenam menerangi landskap berwarna emas, atau boleh digunakan untuk sandboards, yang banyak disewakan oleh penduduk setempat .

Huacachina terletak kira-kira 4 kilometer dari bandar selatan Ica, bekas bandar kolonial Sepanyol yang terletak di sempadan padang pasir.

Apabila anda tiba di 'Oasis of America, "salah satu oasis lalu di Amerika Utara dan Selatan, anda akan disambut oleh pemandangan hotel luar bandar, kedai-kedai kuno dan bahkan sebuah perpustakaan di sekitar lagun.


Bandar ini sempat popular dan kaya di tahun 1940-an, yang biasanya digunakan pendatang untuk mandi di lagun, kerana ada mitos air yang ada di sana boleh sebagai penyembuhan.

Kerana pemilik tanah banyak membina telaga untuk mengakses air tanah, ditambah dengan penyejatan selama musim panas dan suhu tinggi, tahap air lagun ini telah turun selama beberapa tahun terakhir.

Dalam usaha untuk mengatasi hal ini, air telah dipam ke dalam tasik dari Ica untuk keperluan penduduk Huacachina.

Dan daerah ini telah dinyatakan sebagai tapak warisan budaya negara, oleh National Institute of Culture, dan diharapkan oasis yang tenang ini tidak akan pernah menjadi fatamorgana di padang pasir. KREDIT ZAMSPOON.











Selanjutnya

25 GAMBAR Pejabat Google Yang MENAKJUBKAN Di Sweden.. Gambar #17 Paling BEST !!!

25 GAMBAR Pejabat Google Yang MENAKJUBKAN Di Sweden.. Gambar #17 Paling BEST !!! | Gambar dari dalam ruang pejabat Google di Stockholm, Sweden. Ruang ini telah direka oleh firma Arkitek Sweden, Evolusi Camenzind, pereka Pejabat Zurich kini terkenal Google. Lihat SEMUA pejabat Google di sini. Apabila mula reka bentuk pejabat, ia telah belajar bahawa pekerja ingin mengekalkan suasana-syarikat kecil dan meninggalkan cap jari Sweden pada ruang, semua manakala menggabungkan beberapa pejabat Sweden ke lokasi berpusat untuk jurutera dan bahagian pemasaran dan jualan.

Pejabat dipenuhi dengan segala apa yang kita tahu untuk menjadi Google, walaupun dengan sedikit kurang daripada elemen-elemen yang sangat mewah ruang Zurich terkandung. Bilik-bilik persidangan yang bertemakan dengan pencipta terkenal Sweden seperti Linne, Ericsson, Nobel, dan Bohlin. Beberapa bilik-bilik lain mempunyai tema yang unik serta. Google hanya seolah-olah seperti syarikat yang menyeronokkan untuk bekerja, dan pejabat ini tidak berubah bahawa kepercayaan dalam sedikit. Banyak tempat-tempat untuk bermain permainan yang berbeza, dapur hebat mencari kawasan, dan sudah tentu banyak tempat ke lounge membuat ini pejabat Google salah satu yang terbaik. KREDIT DAIRISHARE.




 
Selanjutnya