Monday 15 December 2014

Luahan Sayu Hati Pensyarah Kerja di Kolej Paling 'Bangang' & Jahanam Di Malaysia

// // 1 comment
Luahan Sayu Hati Pensyarah Kerja di Kolej Paling 'Bangang' & Jahanam Di Malaysia | Salam semua... Saya tak tahu nk mengadu dekat siapa pasal masalah yang saya dan ade beberapa rakan sekerja saya. Untuk tidak mengelirukan semua pihak, saya akan cerita dari A sampai Z++ mengenai kepincangan college yang paling bermasalah.

Sekadar Gambar Hiasan
Lokasi Kolej

Untuk tak mengaibkan semua orang, saya rahsiakan nama kolej tersebut (walaupun dalam hati ni menangis nak bgatu). Cukup la kalau saya kata lokasinya betul2 tepi highway persekutuan kuala Lumpur (Federal Highway).

Masalah

Saya diambil bekerja sebagai pensyarah. Jadi saya pun gembiralah.  Niat nak mendidik anak bangsa. Bila saya masuk dalam tu baru saya tau betapa busuknya perangai memasing bermula dari perangai Datin (owner) kolej tu sehingga perangai management seterusnye kepada perangai lecturer lain yang buruk hati/phd.

Memanglah tak semua perangai mcm tu, tapi kalau anda masuk dalam tu. Anda secara automatis dan terjelopok sb seminggu sahaja saya berada disana saya dapat lihat perangai sekor2. Baru saya tahu, kenapa saya diambil bekerja disana. Tak lebih untuk mendapatkan MQA (akreditasi) kolej. Kalau sape2 yang tak paham, maksudnye, kalau course tu tak dapat akreditasi, student yang dah habis belajar tak boleh graduate lah senang cerita.

Saya skipkan dulu cerita busuk hati dean/head tu, sebab saya malas nk pepanjang cerita. Kalau buat slot Akasia sure konfem saya femes jadi watak yang dihina/budak suruhan.

Masalah HR

HR dekat kolej ni sumpah paling tak bertamadun, suka suka dia je tuka SOP. Kalau anda nak tahu, SOP akan berubah IKUT KEJADAH mak bapak die. tapi ini semua hasil ehsan DATIN PALING BANGANG seantero dunia. Kalau dalam kepala otak die, die nak tuka cuti... secara automatik, semua akan dpt emel perubahan sop. Sebab masa mula2 saya masuk, sy under kontrak, kalau kami nak berhenti, cukup bagi sebulan notis sahaja. TUp Tup dalam 2 minggu mcm tu, dtg orang HR suruh sign je surat tanpa tunjuk dulu ape surat tu.. Then baru die kasi salinan.. bile bace balik salinan, surat tu mengatakan tempoh resignation dah berubah... 'under contract, nk berhenti kena kasi 2 bulan notis'....

Saya dah rasa pelik dah tapi saya terpaksa ikut je la. Dah sign dah pun.

Bebanan Kerja

Setahu saya, semua lecturer tak dibenarkan untuk mengambil lebih dari 4 subject. Ini pun saya baru tau (sebab saya tak pernah masuk education line). Waktu saya dekat kolej tu. Saya mengajar 8 subject. Best tak. Dengan masa nak makan nya, dengan nk solatnye. Memang terkejar2. Management tutup mate je sebb pada die, semua orang banyak keje.. Eh mampos la kau orang management. Bukan setakat itu je, kami lecturer kne cari sndiri material nak mengajar/ kena potostet yang jauhnya mcm hanjing/ kena mengadap student yang rata-rata dari kalangan pendidikan yang rendah.

Pelajar

Rata-rata pelajar merupakan pelajar dikalangan India yang saya lihat dari segi akademik..... minta maaf tapi ini kebenarannya HARAAAAAAAAAAAAMMMM!!!!!... sumpah jenis yang tak mahu belajar. Bukan takde yang bagus.. tapi setakat yg saya mengajar ade lah 2 orang dari 190 student yang saya mengajar. yang lain hanyalah... yang mahu datang kolej, lepak, nak bersosial.

Pelajar cina pula, ada tapi dari Sabah n Sarawak which, penggunaan bahasa inggeris yang sangat lah terhad. Saya kena guna full bahasa melayu sebab mereka ini lemah sangat bahasa inggeris.. Menangis lahhhhhh~~~~ ammaaa appaaa....

Pelajar Melayu - rata-rata ynag datang dari Felda, dari pantai timur yang semuanya bukan bagus dari segi akademik. Mereka dilihat tidak agresif dalam menuntut ilmu, kerana mereka sedar mereka lemah dan terus mengalah. Puas saya suruh mereka ni betul2 belajar.. majukan bangsa..

DIBERHENTIKAN KERJA

Part ni paling sedihhhh........tragikkk....paling rase nk bakar kolej bodoh tu. Saya diberhentikan ngam-ngam lepas MQA. Gila!!!!! Sangat GILA TAK ADIL!!!TAK MASUK AKAL!!!! Kalau siapa nk tau.. persediaan mqa ni memang teruk. Dari dokumen sampai lah hari pembentangan tu. Bayangkan saya masuk2 je dokumen terdahulu takde. Memang mangkok ayun betul,. Jadi Saya dengan lagi 2 lecturer kne siapkan file untuk 40 subject. Renyahnya kena bukak balik kotak2 di stor, cari balik assignment student, exam paper, segala bentuk dokumen lah.. Dah la style lecturer dulu lain. Meninggaaalll sangat rase time tu.

Kami bertiga ni la berhempas pulas. Bila dah lepas MQA tu, kami diburuk2kan oleh Dean KIMAK, mintak maaf saya tak boleh tolerate disini. Kenapa saya kata begitu?? Sebab dia memang perempuan tua yang tak kawin yang duduk oversie 30 tahun tapi balik mengkimakkan orang lain. Dia yang mencanagkan dekat semua orang yang kami ni tak buat kerja. Yang kami ni serba serbi buruk la. Padahal semua lecturer di situ dah tau dah perangainya memang kimak. semua buat pekak telinga. Saya terus terang cakap, saya memang tak layan pun perempuan tu. Sebab perangai PHD tinggi sangat.

Ada hati suh orang panggil die dengan panggilan Dr. kateeeenyeee... orang patut panggil die Prof. Tapi bile tanye ape journal yang di publish?? die boleh jawab tak tau?? bahkan nak buat table dlm microsoft word pun xtau.... Saya memang dah lame syak, something wrong perempuan tua ni. Mungkin dia beli je qualification die.

Culture dekat situ, semua kne kipas Datin, mcm kami ni yang marhain ni, memang tidak la nk kipas2. saya pun pk cukup hanya saya buat kerja saya. Bukannye saya gila kuasa pun. Dan itu lah yang terjadi, Dean Kimak tu tadi setiap hari canang cerita buruk dekat Datin. So Datin ni kan IQ die tinggi, tanpa usul periksa ni.. Dia terus berhentikan saya tanpa notis. The best part is................ KAWAN SAYA LAGI 2 ORANG PUN SEKALI KNE BERHENTI.

GIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIILLLLLLLLLLLLLLLLLLLAAAA BABI punye datin (fyi: dapat title datin pun sb di ngorat laki die, die ni bini ke 2)

Kami pun terpinga2... malas nk argue.. angkat kaki.

Pengajaran

Pengajaran buat saya, orang MELAYU sendiri yang MAKAN Melayu. Saya sendiri rasa betapa peritnye kena. Seolah-olah kami ni cuci taik orang. Yang saya dapat tahu, lepas kami berhenti, ade 3 orang masuk menggantikan tempat kami yang merupakan anak buah kepada dean KIMAK itu tadi. Saya cakap terus terang, apa yang diorang buat langsung tak boleh diterima akal. dan saya tak boleh maaffkan sampai mati. Kawan saya tu dah ade keluarga kne tanggung. Hangus begitu je periuk nasi. Mungkin datin tu kaya, pakai aston martin, tapi kekayaan tak mencerminkan kebodohan seseorang tu. terpancar jelas kebodohan dan kebangangan.

Satu sudut saya bersyukur, Allah tutup reseki saya dekat situ supaya saya boleh tengok ade jugak orang islam yang gila mengejar harta, dunia, pangkat. Dulu dengar ingat cerita lawak je. Now kene sendiri... memang baru percaya. Memang slot akasia sangat.

Untuk Ibu Bapa/Yang ingin Sambung Belajar

Sila Jauhi KOLEEEEJ ini. Saya cakap bukan atas dasar saya benci dan dah kena macam2 dekat kolej ini. Tapi kerana kolej ini mengamalkan sistem 'jual sijil' je. Sedih bila orang melayu sendiri yang makan masa depan anak-anak melayu. Jangan lah kasi sapa-sapa masuk sini sebb akademik teruk. Student saya, saya tak pernah jumpa dlm kelas, mid term xdatang, bila meeting saya failkan budak ni (SELAYAKNYAALAH), oh management marah saya, sebab katenye STUDENT NI PTPTN, WALAU MCM MANA PUN KENA LULUSKAN SEBAB INI SUMBER DUIT KOLEJ saya rasa mcm nk hantuk kepala dekat dinding. Padan la student anggap kita lecturer mcm sampah je. Kalau mcm ni, dorang ni hisap duit student je.. So lagi 20 tahun, student baru akan menyesal pk ape yang die dapat masa belajar dulu. Nothing!!.. Dapat hutang ade. Kalau nk masuk kolej private, lebih baik masuk yang ternama skit dan ade student cina. Sya bukan racist, tapi kite bole compare student ni, cara mereka belajar.

p/s: Saya dapat tahu ade lagi ramai lecturer kene berhenti, cuma lain school dari saya... harap lingkup lah suatu masa nanti. via aans1.

Yang benar,
Belajar dari Pengalaman




1 comment: Leave Your Comments

  1. salam..leh share x kolej mana yg dimaksudkan ni..coz my frenz dpt offer interview..takutlah tkena kolej itu.city univ college ke?

    ReplyDelete