Saturday 31 January 2015

5 HAIWAN PELIK Yang Pernah Dijumpai Dibawah DASAR LAUT BEKU Di Antartika !!!

// // 3 comments
5 HAIWAN PELIK Yang Pernah Dijumpai Dibawah DASAR LAUT BEKU Di Antartika !!! | Dasar lauutan Antartika masih menyimpan begitu banyak lagi hidupan misteri yang kita tidak ketahui kerana suhunya yang dibawah tahap beku menyebabkan tidak ada orang yang berani menerokai lebih jauh.


Kala ini kami akan berkongsikan kepada anda 5 makhluk pelik yang berjaya ditemui di bawah ais Antartika. 5 makhluk ini agak menakutkan dan hanya boleh didapati di sini. Mereka mungkin kelihatan seperti menakutkan tetapi mereka kebanyakannya tidak berbahaya.

5. Comb Jelly


Obor-obor seperti ini sangat banyak terdapat dalam air permukaan Lautan Selatan dan ia secara meluas di dasar laut bawah ais ini dan ia amat berasid. Suhu lautan yang semakin panas akibat daripada tahap karbon dioksida di atmosfera menyebabkan haiwan ini kini sudah mua senang dijumpai.

4. Babi Laut


Haiwan adalah salah satu haiwan yang paling banyak ditangkap di luar pantai Antartika oleh pasukan penyelidikan antarabangsa di atas kapal Penyelidikan BAS Royal ,Kapal James Clark Ross. Banyak terdapat di Atlantik, Pasifik dan Lautan Hindi, beberapa spesies yang berkaitan boleh didapati di Antartika.

3. Ketam Hoff 


Ketam Hoff adalah haiwan laut dalam yang hampir mrnyerupai udang galah yang hidup pada lubang hidroterma di Antartika. Ketam yang diberikan nama samaran sebagai Krustasia telah berjaya ditemui pada tahun 2010 oleh ahli-ahli sains UK laut dalam kapal RRS James Cook, kerana persamaan di antara cengkerang iaitu setae di permukaan berkenaan dgn perut daripada kulit luar dan dada berbulu pelakon David Hasselhoff.

2. Beberapa Spesis Labah-labah  Laut


Makhluk laut yang agak banyak di dasar laut bawah ais di Antartika, dimana ia hidup banyak kerana kadungan oksigen yang agak tinggi diperairna laut cetek. Makhluk Gillless seperti labah-labah laut ini bernafas melalui rongga-rongga padatubuh mereka, yang membolehkan lebih banyak oksigen untuk diserap ke dalam badan mereka.

1. Blackfin icefish


Ikan-ikan ini berjaya menyesuaikan diri dengan kehidupan di perairan sejuk pelantar benua Antartika. Darah mereka penuh dengan anti-pembekuan, tetapi tiada sel-sel darah merah. Mereka adalah antara banyak makhluk baru-baru ini dengan gambar Antartika Penyiasatan British di Lautan Selatan. KREDIT SIAKAPKELI.




3 comments: Leave Your Comments